به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از شیراز، زمستان بود و سرما بود؛ اما قلب تمام ملت ایران سراسر شور و گرما بود، هوا پر بود از بوی شقایق ها، امید مردمی بر روشنایی ها، یکی با شادمانی فریاد زد مژده ای یاران امام آمد، خمینی ناطق قرآن، چو جدش او محمدوار آمد.
در آستانه سی و هشتمین جشن شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی، اتوبوس انقلابی که این روز ها برای دهه چهارم انقلاب روایت می شود تا برای دانستن روایت سالهای انقلاب که جوان های مومن انقلابی خودجوش برای دفاع از شهر و دیار خود جان خود را در دست گرفتند همان خط شکنانی که پی ریزی انقلاب اسلامی را کردند همان هایی که روزی برای بیرون کردن ریشه ظلم و ستم و استکبار از کشوری که پیرخمینش لبیک گو در میدان نبرد ایستاد، همین بهانه ای می شود تا گفت و گویی با سید رضا متولی مسئول انجمن راویان استان فارس یکی از مبارزین انقلابی در شیراز داشته باشیم.
اتوبوس انقلاب چیست؟
ضمن تبریک دهه فجر به همه مردم ایران، امسال دومین سال راه اندازی اتوبوس انقلاب است که به ابتکار دو مجموعه مردم نهاد شهر شیراز؛ موسسه نشر فرهنگ شهادت و هیئت محبین الرضا و با همکاری اداره کل جوانان استان فارس و همچنین کنگره سرداران و پانزده هزار شهید استان فارس این اتفاق خوب اما؛ بسیار اندک اتفاق افتاده است.
در سال گذشته که سال اول اتوبوس انقلاب بود، جلسات مختلف و بررسی های لازم در مورد مکان هایی که انقلاب در آنجا به وقوع پیوسته انجام شد.
متاسفانه در شهر شیراز و دیگر شهرهای ایران اسلامی مکان ها و کانون های جوشان انقلاب دست خوش تغییرات فیزیکی شده اند و شاید فقط موزه کمیته مشترک تهران به همان حالت قدیم خود باقی مانده است.
شیراز، جهرم و کازرون از مراکز مهم شور انقلابی در ایران هستند، در شیراز مراکز شناسایی به جز مسجد حبیب سایر مکان ها یا دست خوش تغییر و یا به طور کلی تخریب شده اند.
سنگ پاشنه دیوار، محراب و حتی در کوچک مسجد حبیب هنوز همان حالت قدیمی خود را حفظ کرده است.
مهمانان اتوبوس انقلاب یک روز دانش آموزان دختر و روز دیگر دانش آموزان پسر هستند که از مکان های انقلابی شیراز بازدید می کنند و یکی از پیش کسوتان انقلاب برایشان روایت گری میکند، جالب اینکه این روایت گری حتی برای معلمان دانش آموزان با اینکه مسن هستند تازگی دارد.
مسیر اتوبوس انقلاب از ارگ کریم خانی شروع، بعد به سمت مسجد حبیب و با رفتن به شاهچراغ حرم احمد ابن موسی علیه السلام و زیارت قبر شهید دستغیب رهبر انقلابیون شیراز به پایان می رسد.
ارگ کریم خانی یا همان میدان شهدا یکی از مکان هایی است که دچار تغییر شده، کنار برج کج ارگ رو به روی ضلع غربی بانک ملی ساختمان شهربانی بود که تا پشت ارگ ادامه داشت و پشت آن کمیته ضد خرابکاری بود افراد انقلابی را ابتدا به شهربانی می آوردند و سپس در کمیته ضد خرابکاری مورد شکنجه قرار می دادند.
کارکرد ارگ کریم خانی قبل از انقلاب به عنوان یک مکان تاریخی برای بازدید عموم نبود بلکه؛ از سرداب های این مکان تاریخی به عنوان زندان سیاسی استفاده میشد زیر زمین تمام اتاق های اطراف حیاط ارگ کریم خانی سرداب است.
تمام زندانی های سیاسی کشور را قبل از حکم دادن، به زندان عادل آباد و ارگ کریم خان شیراز و زندان قصر تهران انتقال می دادند.
زندانی های سیاسی خاص مثل آیت الله طالقانی و بازرگان را به زندان در تبعید محکوم می کردند، برج برازجان که مدل کوچکتر ارگ کریم خانی است یکی از همین مکان های زندان در تبعید بود که به علت عدم امکانات و هوای گرم زندگی ای شبیه قرون وسطی در آنجا حاکم بود.
۲۱ و ۲۲ بهمن ۵۷ را برای دانش آموزان روایت می کنیم، ۲۱ بهمن با تسخیر شهربانی و کمیته مشترک ضد خرابکاری که مقاومت زیادی هم داشتند روز پیروزی انقلاب در شیراز بود تا سال ۶۳ آثار تیر اندازی آن روزها بر دیوارهای شعبه مرکزی بانک ملی که رو به روی ارگ است، مشخص بود.
سنگرگاه انقلابیون بر فراز بانک ملی بود که به سمت شهربانی شلیک می کردند و در ازای یک تیر انقلابیون نیروهای ستم شاهی آنها را به رگبار می بستند و عده ای از انقلابیون از بام بانک مرکزی به زمین افتاده و شهید می شدند.
بیشتر شهدای انقلاب شیراز متعلق به ۱۷ شهریور تا پیروزی انقلاب است.
باغ نظر رو به روی بانک ملی، محل ساختن ککتل مولوتف بود؛ بمب دست سازی که در برابر تانک های شهربانی خیلی کارساز بود من آن زمان نوجوان بودم و همراه پدرم به تظاهرات می رفتم و بعد سریع خودم را به باغ نظر می رساندم و مشغول ساختن ککتل مولوتف می شدم.
در میدان ستاد مجسمه محمدرضا شاه سوار بر اسب و شمشیر در دست راستش و در میدان ارتش یکی از زیباترین مجسمه های شاهنشاهی به صورت چند اسب که رضا خان سوار بر یکی و محمدرضا سوار بر اسب دیگری بود که جزو اولین مجسمه هایی بودند که به زمین افتادند که با یک مدیریت خوب می شد آنها سالم بمانند و در موزه نگهداری شوند.
شروع تظاهرات جدی انقلاب در شیراز بعد از مسجد حبیب بود روشن گری کردن با پخش اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) یکی از فعالیت های گروه های سیاسی بود.
به طور مثال اگر امروز امام خمینی در نجف سخنرانی می کردند سه روز بعد اعلامیه اش در شیراز پخش می شد و چگونگی این فرآیند همیشه برای ساواک بی پاسخ ماند.
شهید محمد اسلامی نسب جوانی با قائده، متاهل و صاحب یک فرزند، خیاط و اهل داراب بود که به شیراز آمد و در محله آستانه سید علاالدین حسین(ع) خانه ای را اجاره و کارگاه خیاطی راه انداخت او مسئول آموزش نوجوانان بود شهید لاجوردی هم شبیه او خیاط و مسئول آموزش بود.
کانون های مهم انقلابی شیراز شامل؛ مجموعه شیخ صدر الدین حائری در مسجد امام خمینی(ره)، مسجد عتیق آیت الله دستغیب که پدرم هم جزو یاران وی بود، گروه شیخ موحد و گروه موتلفه اسلامی بودند اما؛ مرکزیت همه فعالیت ها دست شهید دستغیب بود که بر همه گروه ها اشراف داشتند.
فرهنگ شیعه انسان ها را می سازد همین سازندگی شیعه جوانان انقلابی زیادی را تربیت کرد که آموزش دیده های ساواک و سازمان سیاه آمریکا در برابر آنها درمانده بودند.
از تربیت شدگان فرهنگ شیعه سید رضا دیباج دانشجوی داشگاه شیراز و اهل همدان یکی از افرادی بود که در سال ۵۱ اولین اطلاعیه های امام خمینی (ره) را توزیع می کرد.
وی سال ۵۱ به علت تحت تعقیب قرار گرفتن ساواک با خانم و دخترش که هنوز به دنیا نیامده بود به همدان رفت.
ساواک در ادامه انتشار پیام های امام خمینی(ره) سید رضا دیباج را در مهر ۵۱ دستگیر و به شیراز انتقال و مورد شکنجه قرار داد.
این روایات را از زبان آقایان تراب پور، دوکوهکی و افخمی می گویم، با بردن سید رضا به اتاق شکنجه بعد از نماز مغرب و عشا فریادهای او که جز یا حسین(ع) نبود، بلند می شد و سحرگاه پیکر آش و لاش او را به سلول بر می گرداندند تا اینکه یک روز سید رضا را برای بازجویی می برند و دیگر بر نمی گردانند.
سید رضا زیر شکنجه شهید و پیکرش به صورت موقت در حیاط زندان عادل آباد دفن می کنند و بعد ها آن را به زندان تهران انتقال و در دورترین نقطه بهشت زهرا تهران دفن می کنند و تا مدت ها کسی از جنازه او خبری نداشت.
بعد از پیروزی انقلاب که اسناد به دست انقلابیون می رسد متوجه می شوند که ساواک به صورت مخفیانه بعضی از پیکر انقلابیون را با هلی کوپتر در وسط دریاچه نمک شیراز و قم پرتاب می کرده و برخی دیگر را در نقاط دور بهشت زهرا دفن می کرده است.
قطعه ۳۳ بهشت زهرا تهران مربوط به شهدای انقلاب است، برادر سید رضا یعنی سید حسین دیباج که دانشجوی تهران و از انقلابیون بوده پس از دستگیری ساواک مورد شکنجه و پیکر او نیز در کنار برادرش به صورت مخفیانه در بهشت زهرا تهران دفن شده است.
اگر زندگی سید علی اندرزگو را بخوانید متوجه می شوید که امثال آنها چه شیر مردانی بودند و چقدر برای انقلاب زحمت کشیدند هر چند که پیروزی انقلاب را ندیدند اما؛ آنها زنده اند و قطعا شاهد این پیروزی بوده اند.
انقلاب به جان فشانی های این دسته از جوانان و همچنین کسانی که در هشت سال دفاع مقدس جنگیدند و امروز نیز مدافعان حرم، که کیلومترها دورتر از ایران برای حفظ نظام اسلامی مظلومانه شهید می شوند، مدیون است و این قصه سر دراز دارد.
شهدای انقلاب خیلی غریب اند؛ چرا که پنج شهید ۱۵ خرداد سال ۴۲ در شیراز داریم که مظلومانه در قبرستان قدیم شیراز و یک نفرشان هم در مقبره شاه دایی الله (دروازه شادی) مدفون هستند و کسی آنها را نمی شناسد.
اهمیت تاریخ و مرور آن چیست؟
نسل جدیدی که شکل می گیرد باید حداقل شناختی از به وجود آمدن شرایطی که در آن هستند داشته باشند.
امروز دنیای مجازی و حقیقی شبهات بی شماری را منتشر و مدام تکرار می کنند چراکه؛ شبهات مطرح شده ۱۰ سال پیش نسل سوم انقلاب را امروز برای نسل چهارم مطرح می کنند و چیزی جز شبهات ندارند.
شناساندن انقلاب به نسل حاضر که مهم ترین بخش تاریخ ایران است نقش مهمی در رفع شبهات دارد که بازدید از مکان های انقلابی در همین راستا قرار می گیرد.
به نظرم در تخریب مکان های انقلابی که امروز دیگر موجود نیستند، تعمدی در کار بوده است.
امروز چگونه برای نگه داشتن تخت جمشید که اهمیت هم دارد تلاش می شود؛ اما برای حفظ مسجد حبیب، عتیق و جامعه نو و امثال اینها، کار خاصی انجام نمیشود.
نسل امروز باید با گذشته خود آشنا شود وقتی که برای نسل چهارم روایت گری می کنم، این حرف ها برایشان تازگی دارد حال ببینید ما کجای کاریم!
نباید اجازه داد خاطرات دفاع مقدس به ورطه فراموشی کشیده
حضرت آقا می فرمایند: «نباید اجازه داد خاطرات دفاع مقدس به ورطه فراموشی کشیده و یا تحریف شوند.» این فرمایش، یکی از اصول انقلاب اسلامی است که به آن پرداخته نشده مثلا در دانشگاه دو واحد درس انقلاب است که به طور دقیق تاریخ انقلاب را انتشار نمی دهد.
در دهه فجر تنها به برگزاری جنگ شادی بدون توجه به ماهیت انقلاب پرداخته می شود.
سریال های دهه ۶۰ و ۷۰ سریال های دقیق انقلابی بودند مثل سریال «این ۵۳ نفر» که موضوع آن ۵۳ نفر دانشجو انقلاب اسلامی خارج از کشور هستند که تعدادی از آنها به ایران برگشته اند و یک ساواکی که جزو مجاهدین خلق است بینشان نفوذ می کند و یا فیلم سینمایی «خون بارش» مربوط به ۱۷ شهریور یک فیلم انقلابی تمام عیار است.
باید تاریخ انقلاب درست به مردم انتقال داده شود در دهه فجر که فرصت خوبی برای جامعه است این حرکت اتوبوس انقلاب گسترش پیدا کند حتی برای نسل اول و دوم که فراموششان شده است و یا با ایجاد مجموعه ای خاطرات انقلاب نوشته شود.
یک سویه رفتن برای تاریخ درست نیست و این تحریف است
پیشنهادم به جشنواره عمار؛ کار کردن روی موضوعاتی مثل مسجد حبیب، شهدای ۱۵ خرداد و قائله سعدی است که هم مستند تهیه شود و هم داستان سرایی هایی مبتنی بر اتفاقات واقعی صورت بگیرد.
حضرت آقا به رمان علاقمندند؛ چرا که رمان داستانی جذاب و روان برای گروه های سنی مختلف است.
روایت گری نوعی داستان سرایی است یعنی موضوعی که واقعی بوده به صورت داستانی زیبا به طرف مقابل انتقال دهیم که تاثیرات زیادی دارد. کتاب های پیشنهادی حضرت آقا در زمینه انقلاب؛ «خاطرات عزت شاهی» که یک انقلابی بوده و حوادث انقلاب را بیان می کند، کتاب «ارتشبد سابق حسین فردوست» (نشر اطلاعات) فوقالعاده مفید است که در قالب دو جلد کتاب جستارهای انقلاب اسلامی را نشان می دهد، «خاطرات اسدالله علم» که به قلم خودش نوشته شده، کتاب «پاسخ به تاریخ» نوشته محمد رضا پهلوی که این ها اسناد خوبی برای سریال معمای شاه هستند.
در مورد سریال معمای شاه؛ چرا فقط نکات منفی سریال را دیدند؛ البته بعضی از انتقادها به جاست؛ اما نکات مثبت زیادی دارد همین که صدای سلطنت طلب ها و شبکه های معاند انقلاب درآمده خیلی خوب است؛ چرا که آنها تلاش زیادی کردند تا شاه را بالا ببرند.
مهم ترین عبرت هایی که می شود از تاریخ عصر معاصر گرفت، چیست؟
قدرت «وحدت کلمه» که کلام امام بود به وضوح در انقلاب دیده می شد، حکومتی به کفر شاید اما به ظلم باقی نمی ماند این عبرت بزرگ تاریخ است، حکومت ۵۰ ساله سیاه پهلوی، دوران ظلم بر جامعه ایران بود، مخصوصا پس از شهریور ۱۳۲۰ که کودتای شاه شدت گرفته بود؛ اما این صدای گلوی فشرده مردم بود که انقلاب را احیا کرد.
دنیا با تمام دلبستگی هایش فانی و زودگذر است، محمدرضا که خودش را سایه خدا در زمین می دانست با چه فلاکتی در غربت از دنیا رفت.
محمدرضا جیره خوار غرب بود که مثلا هوایش را داشتند؛ اما همان آمریکا در کشورش را به روی او بست محمدرضا آواره شد و در نهایت در مصر پناه گرفت، درست است که ثروت زیادی با خودشان بردند اما؛ بهره ای از دنیا و آخرت نبردند.
اگر حرکت انتشار وقایع انقلاب در جامعه نهادینه شود دست عوامل استکبار برای منحرف کردن ذهن نسل های انقلاب به جایی نمی رسد، همانطور که انتشار و ثبت وقایع برای دفاع مقدس اتفاق افتاد اما؛ این حرکت بسیار اندک است.
شهدای انقلاب بسیار غریب هستند باید سیره، انگیزه، شگردها و زکاوت آنها مورد بررسی قرار بگیرد.
با اینکه ۳۰ -۴۰ سال از آن زمان گذشته و معمولا پدر و مادر شهدای انقلاب از دنیا رفته اند و شاید از بستگان آنها هم کسی در دسترس نباشد چطور می شود سیره آنها را دقیق جستجو کرد؟
چطور تاریخچه زندگی خاندان پارت ها و مادها که مربوط به هزاران سال پیش است را با جزئیات از نحوه زندگی شان در آورده اند؛ اما سیره شهدای انقلاب که در نهایت برای ۴۰ سال پیش است امکان ندارد؟
تفاوت انقلاب ایران با سایر انقلاب ها از جمله؛ فرانسه و شوروی چیست؟
یکی از تفاوت انقلاب ایران با سایر انقلاب ها، ماهیتی است، انقلاب اسلامی مطابق با وحدانیت خداوند و کلمه لا اله الا الله است و همه مردم حول کلمه خدا دور هم جمع شدند و برای یک جامعه دینی و مردمی تلاش کردند.
تفاوت دوم؛ به قول امام خمینی(ره): " انقلاب اسلامی قائل به شخص نیست." در صورتی که انقلاب کوبا قائل به شخص فیدل کاسترو است و آمریکا به آنها کاری ندارد.
تفاوت سوم؛ اصل ولایت فقیه برای جلوگیری از انحراف و دیکتاتوری است در حال حاضر عامل نجات پیچ و خم های انقلاب امام خامنه ای است.
تفاوت چهارم؛ مردمی بودن انقلاب ایران است که حمایت های مردم همیشه پشت نظام بوده است.
در مصر، بحرین و فلسطین همه این موارد با هم وجود ندارد با اینکه می جنگند و شهید هم می شوند اما چون وحدت کلمه و ولی فقیه ای که تمام کننده حرف باشد را ندارند پیروز نمی شوند.
به نظر شما چگونه یک انقلاب به انحراف کشیده می شود؟
یک تئوری ای در انقلاب های جهان مبنی بر اینکه «انقلابیون پس از گذشت مدتی از انقلاب، خودشان انقلابشان را می خورند.» وجود دارد؛ ولی در کشور ایران به علت مردمی بودن و ولایت فقیه این اتفاق نخواهد افتاد.
در انقلاب اول فرانسه دالتون را کشتند یعنی خود انقلابی ها رهبرشان را کشتند و انقلاب به دست ناپلئون بناپارت افتاد.
در انقلاب اخیر مصر همان کسانی که انقلاب کردند، علیه محمد مرسی که با اکثر آرا در طول تاریخ مصر به ریاست رسیده بود به پا خواستند، همان قاضی انقلابی، مبارک را بی گناه و آزاد و مرسی را زندانی و محکوم به اعدام کرد.
در روسیه هم همین طور لنین بعد از استالین رئیس شوروی شد همین استالین وقتی رهبر شوروی بود بسیاری از انقلابیون روس را کشت و مسیر انقلاب لنین انحراف پیدا کرد.
دشمن برای از بین بردن انقلاب اسلامی ابتدا دین را دست خوش تغییرات قرار می دهد وجود ماهواره ها برای هدف گرفتن ذائقه دینی مردم است.
دومین کار دشمن کم رنگ کردن نقش مردم در انتخابات و سوم حمله به اصل ولایت فقیه است، در این ۳۸ سال پس از انقلاب روی این سه مورد کار کردند و در برخی موارد مثل گسترش استفاده از ماهواره موفق بودند به طوری که امروز در کمتر پشت بامی ماهواره وجود ندارد.
صدا و سیما تلاش زیادی می کند؛ اما در برابر هجمه ماهواره های غرب اندک است، دشمن برای مسئله فرهنگ، قرارگاهی عمل می کند؛ یک شبکه ماهواره ای خانواده را مورد هدف قرار داده شبکه ای دیگر ذائقه بصری و دیگری ذائقه خوراکی را و یک سری شیعیان انگلیسی هم مسئول راه انداختن شبهات هستند؛ اما فعالان فرهنگی کشور جزیره ای عمل می کنند.
دشمن آنقدر فشار اقتصادی وارد می کند تا مردم را از انقلاب زده شوند، کشورتحریم بود؛ ولی حالا چه شده که گران ترین خودروها را در خیابان ها می بینیم و این فقط برای به رخ کشیدن فاصله طبقاتی و نارضایتی مردم است و کاملا تعمدی است خدا لعنت کند کسانی که آگاهانه روی این مسئله کار می کنند.
هدف فتنه ۸۸ زدن اصل ولایت فقیه و کم رنگ کردن نقش رهبری است که اخیرا هم با مطرح کردن شورای رهبری خواستند بر این مسئله دامن بزنند که تیرشان به سنگ خورد این افراد آگاهانه یا ناآگاهانه این کار را انجام دادند.
من عضوی بی ارزش در انقلابم اما؛ مطمئنم خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا تیر دشمنان را به سنگ میزند.
بدنه استخوان دار جامعه پای انقلاب ایستاده اند مثلا در حضور اخیر شهدا با شعار شاهدان بصیر در استان جمعیت زیادی از پیر، جوان، با حجاب، بدحجاب، دختر، پسر و خردسال در صحنه انقلاب حضور داشتند که باعث حفظ انقلاب شدند؛ اما این نباید باعث خواب مسئولان شود.
دست هایی هستند که برای نابودی انقلاب به قول حضرت آقا با مسئله نفوذ کار می کنند، مسئله نفوذ را با یک مثال روشن میکنم درخت تنومندی را در نظر بگیرید که با یک باد به زمین می افتد و این باعث تعجب همگان می شود اما؛ وقتی بررسی می کنند متوجه پوک شدن درون درخت بر اثر کرم ساقه خوار می شوند.
بزرگ ترین دشمن انقلاب وجود افرادی مثل هاشمی و امثال او هستند که همچون همان کرم ساقه خوار در تنه انقلاب ضربه می زنند.
شناخت مستکبرین تاریخ چقدر اهمیت درد؟ ویژگی مشترک همه مستکبرین تاریخ چیست؟
غلبه شیطان بر دل های آنها ویژگی مشترک همه مستکبرین است، شیطان دشمن قسم خورده انسان است که در مراحل مختلف ظهور پیدا می کند و استکبار شکل می گیرد.
یکی از مصادیق غلبه شیطان، دنیا پرستی است و آمریکایی ها دنیا پرست هستند شاید اگر کار فرهنگی قوی ای صورت بگیرد آمریکایی ها هم بفهمند که بعد از این دنیا، آخرتی است.
اگر پیام عیسی درست به آنها برسد شاید دست از این استکبار بردارند، غلبه شیطان بر دل های آنها نفوذ جدی پیدا کرده است که در لباس ها، قیافه ها و دولت های مختلف بروز پیدا می کند، امام خمینی(ره) آمریکا را شیطان بزرگ می دانست.
ممکن است یکی پدر مستکبر خانواده شود هر دلی مغلوب شیطان شد در راه استکبار یعنی ظلم و جور قدم برمی دارد.
به نظرتان با توجه به انحرافاتی که بعضی در سیره امام خمینی(ره) ایجاد کرده اند چگونه می توان شخصیت واقعی امام و آرمان هایش را شناخت؟
برای شناخت سیره شهدا از کانال های مختلف جستجو می کنیم، برای شناخت امام خمینی (ره) هم یک سیره نیاز است.
امام با بیان این نکته در وصیت نامه سیاسی شان «از من هر چه که به صورت دست نویس موجود است یا آنچه از صوت و تصویر من در صدا و سیما است یا آنچه که احمد تصریح کند مورد تایید است» خط بطلان بر تحریف کشیدند، جالب اینکه امام پیش بینی تحریف را کرده بودند.
امروز کسی می گوید من بودم و امام و ایشان گفتند مرگ بر آمریکا هم گفته نشود بد نیست! این گونه خاطرات محلی از اعراب ندارند.
باید نسل جدید را با صحیفه امام آشنا کرد، مدافعان انقلاب باید برای جلوگیری از این انحرافات در این زمینه کار کنند.
سخن حق و حقیقت ممکن است که مدتی جلو اش گرفته شود اما؛ بالاخره آشکار می شود، ۴۰۰ سال بر مزار امام حسین(ع) و امام علی(ع) شخم زدند و کشاورزی کردند، ۴۰۰ سال یعنی چهار قرن، خیلی زیاد است اما؛ بالاخره عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
دیگر هیچ کس جز شیعیان واقعی که سینه به سینه این حادثه عظیم را انتقال می دادند، حماسه کربلا یادش نبود تا اینکه در زمان هارون الرشید مزار امام علی (ع) را شناسایی می کنند و ظهور پیدا می کند، ان شاالله به زودی ظهور امام مهدی(ع) هم اتفاق بیفتد.
به نظرتان چه عاملی باعث وابستگی شدید پهلوی به آمریکا شده بود؟
آمریکا در زمان قاجاریه این گونه نبود و پیر زن و پیر مردها به آن «ینگه دنیا» می گفتند، آمریکای امروز پس از جنگ جهانی دوم پیشرفت کرد.
رضاخان خودش را به هیتلر نزدیک و از تکبر وی مشعوف می شود، کسی که انگلیسی ها وی را به تاج و تخت رساندند حالا به آلمان نازی علاقمند شده بود و سلاح های برنو آلمانی وارد ایران می کند که بلافاصله انگلیسی ها متوجه گرایش رضاخان به آلمان نازی شده و سریع وی را برکنار و محمدرضا را که دست پرورده خودشان و از زمان نوجوانی در مدرسه لوزان تربیت شده بود را به تخت می نشانند.
انگلیسی ها «ارنست پرون» که هم کلاسی محمدرضا در انگلیس بود را به عنوان جاسوس در کنارش قرار می دهند که در تصمیم های وی بسیار اثرگذار بوده است.
سلطنت محمدرضا شاه با پایان جنگ جهانی دوم شکل می گیرد، کشورهایی مثل انگلیس، روسیه، ایتالیا، فرانسه و مستعمرات شان در آسیا و آفریقا متحمل ضربات زیادی شده بودند در این بین آمریکا قدرتی تازه در جهان پیدا کرده نیازمند مستعمرات جدید بود.
محمدرضا که یک غرب گرا بود متمایل به قدرت جدید دنیا یعنی آمریکا شد چراکه؛ صنعتش پیشرفته، دارای سرمایه خوب و در جنگ جهانی دوم نیز آسیبی ندیده بود.
ژاپن، تایوان و اندونزی مستعمره های آمریکا بودند و برای به دست آوردن ایران به عنوان نقطه استراتژیک دنیا به سمت آمریکایی کردن دولت شاه پیش رفتند.
ایادی شاه با گرای انگلیسی ها به امریکایی شدن دولت کمک کردند تا خودشان هم نفع ببرند، به همین دلیل به انگلیس روباه مکار پیر می گویند؛ روباه جثه ای ندارد اما؛ مکر دارد و از این مکر استفاده می کند و انگلیس هم جز مکر چیزی ندارد.
انگلیس، آمریکا را از قدیم تا امروز به بازی گرفته است و به قول یکی از بزرگان انقلاب، همه توطعه ها از لندن بلند می شود.
توطعه انگلیسی ها تا آنجاست که پلو مردم متحصن در برابر رژیم قاجار، در سفارت انگلیس پخته می شود و به قول امام خمینی(ره): «آن انقلابی که پلواش در دیگ سفارت انگلیس پخته شود به انحراف کشیده می شود.»
نظرتان در مورد نیروهای فکری سلطنت طلب چیست؟
آنها مدام در شبکه های اجتماعی در مورد وضع فروش نفت، وضعیت اقتصادی و حجاب صحبت می کنند؛ چون نسلی که این شبهات را گرفته حالا از این موقعیت گذر کرده حال یا در دام شبهه افتاده و یا پاسخش را یافته و وارد جبهه انقلاب شده است و روند این شبهه ها ادامه دارد و برای هر نسلی تکرار می کنند.
کار سلطنت طلب ها ایجاد شبهات است که به صورت گسترده انعکاس می دهند و اوج مانورها و شبهات هم در دهه فجر است، اگر امسال در رفع این شبهات کم بگذاریم اتفاقات بدی می افتد و جامعه دچار مخاطراتی می شود.
نهضت روشنگری در زمینه دینی، اجتماعی و سیاسی با حضور افراد مطلع از موضوع، با قدرت مستدل به رفع شبهات اقدام می کند.
چگونه می توان قدر استقلال، آزادی و انقلاب را دانست و دین خود را ادا کرد؟
یکی از مهم ترین بازخورد روشنگری قدرشناسی نسبت به انقلاب است؛ چراکه نسل حاضر آماج حمله شدید فکری و فرهنگی است و مدام قیاس های مع الفارق برایشان ایجاد می کنند.
ما کشوری هستیم که می خواهیم روی پای خودمان باایستیم و باید هزینه این ایستادگی را هم بپردازیم.
یکی از هزاران هزار ایستادگی در مقابل دشمن همین کف جامعه در طلا فروشی ها و صرافی ها رقم می خورد، تغییراتی که در نرخ دلار ایجاد می شود برای تغییر فکر مردم نسبت اساس انقلاب است.
بحث اختلاس هایی که امروز مطرح می شود در تمام جوامع بشری و حتی در آمریکا اختلاس های سرسام آوری وجود دارد.
یک سری از مشکلات موجود را در مجامع خبری برجسته و کار تبلیغاتی زیادی روی آن انجام می دهند.
در رژیم سعودی اختلاس های زیادی وجود دارد؛ اما آنها را پوشش نمی دهند چون غرب به این حکومت ها احتیاج دارد.
نمایندگان مجلس باید با تحقیق و بررسی این سوراخی که در قانون وجود دارد و عامل این اختلاس ها می شود را پیدا و درمان کنند.
در ایران با توجه به اینکه نظام اسلامی، دولت اسلامی و اسلام بر تمام کشور سایه افکنده اما؛ نمی توان گفت تمام کلیت اسلام در حال اجراست.
در زمان حکومت امیر المومنین(ع) هم کارشکنی هایی بوده که نکات ایشان در نامه ها، خطبه ها و حکمت های نهج البلاغه موجود است و حکومت عدل علوی بیش از چهار سال دوام نیاورد و در این سال ها جنگ های مختلفی با ناکثین، مارقین و قاسطین داشتند.
افزایش امکانات خبری و نشر اطلاعات در زمانه امروز نسبت به زمان امام علی (ع) هزاران برابر است در اوج بودن تهاجم فرهنگی و با وجود دشمن چنگ و دندان تیز کرده و فرقه های مختلف؛ حکومت انقلاب اسلامی سی و هشتمین سالگرد پیروزی اش را جشن می گیرد و این به برکت برقراری حکومتی مبتنی بر حکومت امام علی(ع) است.
حکومت اسلامی ادامه حکومت امام علی(ع) و راه سید الشهدا است که با مقاومت و جان فشانی های فراوانی به صورت امانت به ما سپرده شده است و ان شاالله این علم حکومت به دست امام زمان (ع) سپرده شود.
خیلی از عناصر داخلی کشور بر شکم و مایحتاج مردم سوار اند، مردم زمان امام علی(ع) قدرت تحلیل خوبی نداشتند؛ اما امروز مردم ایران صاحب قدرت تحلیل هستند.
میانگین سنی لشکر عمربن سعد ۳۲ سال بوده است؛ یعنی کسانی که بعد از پیامبر به دنیا آمدند و در فضای اسلامی رشد کردند؛ اما در برابر امام حسین(ع) ایستادند و واقعه کربلا رخ داد، باید با هوشیاری زیاد از وقوع چنین حادثه ای جلوگیری کنیم و به قول شهید مطهری شمر زمانه را بشناسیم.
جریان غائله محله سعدی شیراز را توضیح دهید؟
غائله سعدی در ۲۳ آذر سال ۵۷ در محله سعدی شیراز اتفاق افتاد، عبادت گاه بهایی ها به نام حضیرت القدس که اطراف آن منازل بهایی ها قرار داشت.
یکی از این بهایی ها به نام صفات الله فهندژ سعدی، درجه دار ارتش و ساکن محله سعدی بود.
جوانان انقلابی محله سعدی نسبت به قشر بهائیت و حضیرت القدس حرکت های انقلابی انجام دادند.
شب ۲۳ آذر سال ۵۷ که تظاهرات مردم ادامه داشت، صفات الله فهندژ ملعون از منزلش به سوی مردم شلیک کرد؛ در حالی که نیروهای حکومتی به کمک او آمدند و آتش رگبار به مردم بستند که ۴۰ نفر زخمی و پنج نفر شهید شدند.
و این حادثه مقابله مردم شیراز با فرقه ضاله بهائیت بود، حضیرت القدس هم خراب شده و دیگر اثری از آن نیست.